رفتن از ايران را نوعي ناسپاسي مي دانم/ حتي بعد از فارغ التحصيلي هم کمبود خواب دارم
به گزارش ایمنا، نرگس شيردشتزاده، متولد اصفهان و دانشآموخته دکتری در رشته زمينشناسي (گرایش پترولوژی) از دانشگاه اصفهان است.
به مناسبت معرفي ايشان بهعنوان دانشجوی نمونه کشوری، در گروه زمين شناسي دانشگاه اصفهان با ايشان به گفتوگو نشستيم.
متن اين گفتوگو به شرح ذيل مي باشد:
توضيحاتي در مورد خودتان و سير تحصيلات تان بدهيد.
بنده متولد بهمن ماه 1359، در شهر اصفهان هستم، و مقاطع تحصيلي کارشناسي، کارشناسي ارشد و دکتري را در رشته زمينشناسي دانشگاه اصفهان گذراندهام، در دوره هاي تحصيلي مذکور بهترتيب در بين دانشجويان با رتبههاي، چهارم، دوم و اول، فارغالتحصيل شدم. در مقطع کارشناسي ارشد و دکتري، پاياننامه بنده جزء پاياننامههاي برتر گروه بوده و پایاننامه خود در اين دو مقطع را، بهترتيب با نمرههای 19/91 و 19/75 ارائه دادهام.
به رشته زمين شناسي علاقه مند بوديد يا مجبور به انتخاب اين رشته شديد؟
از کودکي به اين رشته علاقه داشتم و هميشه فکر ميکردم يک فسيلشناس خواهم شد، حتي بهخاطر دارم که در دبستان، انشائي به ما داده شد با موضوع اين که؛ دوست داريد در آینده چه شغلي داشته باشيد و من در آن انشاء هم، علاقه خود را به رشته زمینشناسي بيان کردم، اما در زمان انتخاب رشته، پزشکي را در اولويت قرار دادم ولي در عينحال هيچ علاقهاي به آن نداشتم، و خوشبختانه در رشته زمينشناسي دانشگاه اصفهان پذيرفته شدم.
به خاطر انتخاب اين رشته، تا به حال توسط اطرافيان سرزنش شدهايد؟
خانوادهام هميشه مشوقم بودهاند، و سعي داشتند تا در رسيدن به هدفم، مرا همراهي کنند، و خوش بختانه معيار براي آنان پيشرفت و موفقيت من بوده است، اما دیگران رشته زمين شناسي را يک رشته مناسب و شايسته برای يک زن نمي دانستند، و معتقد بودند که اين رشته آينده شغلی خوبی نخواهد داشت.
ملاکهاي انتخاب دانشجوي نمونه چيست؟ با قضاوت خودتان کدام معيارها، در مورد شما صدق می کرد؟
بر اساس آييننامه، دانشجويان ابتدا در سطح دانشگاهي در سه محور يعني؛ پژوهشي، آموزشي و فرهنگي مورد ارزيابي قرار ميگيرند، طبق فعاليت هاي صورت گرفته توسط دانشجويان، افراد مورد قضاوت قرار ميگيرند و بنده بهعنوان دانشجوی منتخب از دانشکده علومپایه بههمراه چند نفر ديگر از طرف دانشگاه اصفهان به ستاد انتخاب دانشجو نمونه کشوری در تهران معرفي شديم و طبق ضوابط، با داوريهاي صورت گرفته، بنده بهعنوان دانشجو نمونه کشوري انتخاب شدم. به نظر خودم، من در دو بعد پژوهشي و اموزشي امتیازات بيشتري داشتهام، مخصوصاً پژوهشي.
با توجه به اين که شما فعاليت هاي پژوهشي بسياري انجام داده ايد، ارزيابي شما از امکانات دانشگاه اصفهان چيست؟
اگر در سطح بينالمللي بخواهيم مقايسه کنيم، کاستيهايي وجود دارد اما اگر در سطح ايران و نسبت به دانشگاههاي ديگر کشورمان مقايسه کنيم، دانشگاه اصفهان در جايگاه خوبی قرار دارد و مي توانم مدعي شوم که کمبود امکاناتي را در مقايسه با ديگر دانشگاهها احساس نکردم، خوشبختانه مسئولين محترم دانشگاه اصفهان و بهويژه گروه زمینشناسی تا جايي که امکان داشته است با بنده همکاريهاي لازم را داشته است.
برنامه شما براي آينده چيست؟
قصد دارم عضو هيئتعلمي يکي از دانشگاههاي کشور بشوم تا بتوانم همواره در عرصه تحقیق و پژوهش به کشورم خدمت کنم، اما به خاطر دلايلي مثل، درخواست محدود دانشگاه ها براي جذب و سختگيريهاي عجيب در پذيرش، نياز است که مسئولين محترم حمايتهاي بهتر و مؤثرتري از دانشجویان نمونه کشوری و فارغ الاتحصیلان نخبه داشته باشند.
فقط به هيئت علمي فکر مي کنيد و استخدام در ارگان هاي ديگر مد نظر شما نيست؟
هدف من که همان مطالعه و پژوهش است، در محیط دانشگاه فراهم مي شود، برخی از اطرافيان انتظار دارند که مستقيما از اين رشته پول بهدست آيد، و پيشنهاد تأسيس شرکت دانشبنيان مي دهند، هرچند ميتوان آن را با صنعت ارتباط داد اما من بيشتر راغبم در محيط دانشگاه، فعاليتهاي پژوهشي خود را انجام دهم.
تا به حال به رفتن از ايران فکر کردهايد؟ آيا تا به حال از دانشگاههاي خارجي دعوتنامه دريافت کردهايد؟
بله، بارها پیشنهادها و درخواستهایي از سوی دانشگاههای خارج از کشور دریافت نمودهام و زماني که بعضي از کجسليقگيها را مشاهده ميکنم با خود ميگويم که بايد بروم، اما کشورم را دوست دارم و رفتن از ايران را نوعي ناسپاسی ميدانم. چرا که، تا به حال شرایط و مخارج تحصيلم توسط همين کشور تأمين شده است، علاقهمندم در کشورم بمانم و در همين سرزمين خدمت کنم. در حقیقت، بايد گفت که اگرچه امکانات مورد نیاز این رشته در خارج از کشور فراهمتر است اما هيچ گاه نمي توان اطلاعات دقیق مورد نیاز، درباره زمين شناسي ایران را از خارج بدست آورد، و بايد از مطالعات مستقیم و محققان بومي در کشور استفاده کرد و لذا اميدوارم سرمايهگزاري بيشتري در اين رشته صورت بگيرد زیرا زمینشناسی یکی از رشتههای پایه و زیربنایی در علوم هستهای و فضایی، در کشور است. از طریق مکاتبه، ارتباط و همکاري هاي علمي-پژوهشي با دانشگاه هاي خارج از کشور، و با دریافت پژوهانههای کلان توانستم، بدون خارج نمودن ارز از کشور، در راستای انجام مطالعاتم از امکانات آزمایشگاهی و توانمندیهای علمی استادان دانشگاه هاي معتبر جهان مثل سيدني، لئوبن، ويرجينيا تک، آستين، کيپ تاون، کره، برازيليا، کاناوازا استفاده نموده و تا کنون 16 مقاله علمی داراي نوآوري در ژورنالهاي معتبر ملي و بينالمللي به چاپ برسانم.
با عزيمت به خارج از کشور، آيا راحت تر نمي توانيد به مقاصد علمي خود يا مطرح شدن به عنوان دانشمند جهاني دست پيدا کنيد؟
قطعا براي رسيدن به جايگاه جهاني، مسير هموارتري را در خارج از ايران خواهم داشت ولي از همينجا هم ميتوانم دانشمند بينالمللي بشوم، به شرطي که حمايتهاي لازم و کافي توسط مسئولين محترم صورت بگيرد و به این خودباوري برسند که دانشجویان و فارغالتحصیلان داخل کشور ميتوانند کارهاي بزرگي انجام دهند. زیرا برخی افراد به تواناییهای دانشجويان تحصيل کرده در خارج از کشور، اعتقاد و اطمينان بيشتري دارند.
شما در سال هاي 86 تا سال 93 دانشجو و پژوهشگر نمونه دانشگاه اصفهان بودهايد، تا چه اندازه اين عناوين براي شما مهم است؟
مدرک و عنوان مهم نيست ولي بعضي از اوقات براي رسيدن به اهداف بالاتر، اين عناوين پايه و اساس يا بهتر بگويم پله ايست براي رسيدن به مراحل بعد و از اين منظر اهميت خاص خود را پيدا مي کنند، و قاعدتا براي رسيدن به مقاصدم، بايد براي آن ها برنامهریزی داشته باشم.
چطور عضو انجمن زئوشيمي اروپا شديد، چه فعاليتهايي در اين انجمن انجام ميدهيد؟
بدين صورت نبود که در ابتدا خودم براي عضويت اعلام آمادگي کرده باشم بلکه، در سال 2013، با ارائه مقالهاي مفتخر به دریافت گرنت شرکت در کنفرانس بینالمللی گلد اشميت و عضویت در این انجمن بینالمللی شدم. در طي دو سال عضويت، از امکانات ارائه شده، استفاده کردم و از امتيازات این انجمن ميتوان به استفاده از مقالات و نشريات در زمينه تخصصی مورد نظر، امکان شرکت در همايشهاي آتي با هزينه کمتر و برگزاري کارگاههاي آموزشي اشاره کرد.
آيا براي دست يافتن به امکانات به عضويت اين انجمن درآمديد؟
طبيعتا عضويت در اين فضا، براي دستيابي به اطلاعات علمی و تسهیلات پژوهشی است و لزوما نيازي به حضور فيزيکي در انجمن نيست.
در کارنامه شما، تأليف دو کتاب بهچشم ميخورد، اين دو کتاب در چه زمينههايي بوده است؟
دو کتاب نوشته شده در موضوع خود، ایدهای تازه و نو به حساب مي آيند. محتواي کتابها به صورت تأليف و ترجمه و همچنين اضافه کردن برداشتهاي علميمان تهيه شده است، و بايد اين را هم اضافه کنم که دو کتاب، « گارنت (مفاهيم کانيشناسي، خاستگاه و دمافشارسنجي) و آشنايي با روشهاي زمين دماسنجي و زمين فشارسنجي» با همکاري آقای دکتر رامين صمدي تأليف شده است. در کنار اين دو کتاب، دو وبسايت تخصصي و شخصي مربوط به رشته پترولوژی، به نامهاي سنگشناسي در ايران، و کانيشناسي، را طي چند سال راهاندازی و مديريت نمودهایم.
چطور ميشود که خانم نرگس شيردشتزاده بهعنوان دانشجو، اين همه فعاليتهاي پژوهشي در کارنامه خود داشته باشد؟
واقعا تلاش کردم، و به نوعی اين که گفته ميشود، آن کس که بداند و بداند که بداند، در مورد میزان تلاش من صدق مي کند، حتي بعد از فارغالتحصيلي هم اغلب روزها کمبود خواب دارم، البته بی شک تلاش من، مرهون تلاش و فداکاری بی دریغ پدر و مادر و خانوادهام است، و در ورای آن قدردان خداوندم که هميشه شکستهاي مرا به پيروزي مبدل کرده است. لازم میدانم تا از زحمات صادقانه استاد راهنمایم، پروفسور قدرت ترابي که همواره الگو و سرمشق من در همه اين سالها بودهاند، از آقای دکتر رامين صمدي بابت همکاري در کارهاي پژوهشي، و از تمام استادان گرانقدرم در مقاطع مختلف تحصیلی و مسئولين محترم گروه زمین شناسی و دانشگاه اصفهان که تا آن جا که در توانشان بود، مرا ياري کردهاند، تشکر کنم.
- بازدید: 6285